Meninggal Dengan Jari Menunjuk Ke Langit


Dari Ja'far bin Abdillah bin Aslam berkata, "Tatkala peperangan Yamamah berlangsung dan kaum muslimin berada di tengah-tengah medan perang, orang yang pertama kali mendapat kecerderaan adalah Abu Uqail. Dia terkena anak panah pada bahagian antara kedua-dua bahu dan dadanya tetapi tidak meninggal dunia. Kemudian anak panah itu dicabut sehingga pada siang hari tangan kirinya terasa lemah. Kemudian ia dibawa ke dalam khemah.

Ketika peperangan semakin memanas, umat Islam tampak mengalami kekalahan dan mula melewati batas yang ditentukan, sementara itu Abu Uqail dalam keadaan lemah kerana luka, tiba-tiba dia mendengar Ma'n bin Addy menyeru, 'Wahai kaum Ansar, mohonlah pertolongan kepada Allah , mintalah pertolongan kepada Allah, seranglah musuh kamu! '

Ibnu Umar berkata, "Setelah mendengar seruan itu Abu Uqail berdiri untuk menemui kaumnya. Maka aku bertanya, 'Apa yang kamu inginkan? Anda tidak wajib menyerang! '

Abu Uqail menjawab, 'Tadi ada seseorang memanggil namaku.'

Aku katakan kepadanya, 'Orang yang memanggil itu mengatakan,' Wahai orang-orang Ansar, bukan memanggil wahai orang-orang yang terluka! 'Abu Uqail berkata,' Aku termasuk salah satu orang Ansar, oleh kerana itu aku harus menyambut seruannya sekalipun dengan merangkak . '

Kemudian Abu Uqail memakai ikat sabuknya dan mengambil pedang dengan tangan kanannya seraya menyeru, 'Wahai kaum Ansar, seranglah musuh sebagaimana dalam perang Hunain! Bersatulah kamu semoga Allah melimpahkan rahmatNya kepada kamu. Majulah ke medan perang sebab kaum muslimin itu bersembunyi sekadar memperdayakan musuh, Giringlah musuh kamu sehingga masuk ke dalam kebun kemudian kamu bercampur dengan mereka dan pedang-pedang kamu memenggal mereka. '

Aku perhatikan bahagian-bahagian tubuh Abu Uqail ternyata tangannya yang terluka telah lepas dari bahunya dan jatuh di medan peperangan. Pada tubuhnya terdapat 14 luka yang menyebabkan ia meninggal dunia. Ketika itu musuh Allah, Musailamah telah terbunuh.

Aku berada di sisi Abu Uqail ketika dia menghembuskan nafas yang terakhir. Aku memanggil namanya, 'Wahai Abu Uqail! Dia menjawab, 'Labbaik-dengan terbata-bata-siapa yang kalah?' Aku menjawab, 'Bergembiralah, musuh Allah telah terbunuh.' Kemudian ia menunjuk ke langit dengan jarinya sambil memuji Allah lalu meninggal dunia. Semoga Allah melimpahkan rahmat kepadanya. "

- sumber dari  Buku “99 Orang Shalih”/ eramuslim.com

Comments