Jika anda ke Gaza, jadilah Isteri calon syuhada atau berkahwin dengan janda syuhada

Jika anda ke Gaza, jangan terkejut mendengar kata-kata ini, "Saya akan berkahwin dengan seorang lelaki yang sudah berkahwin," dari seorang gadis yang cantik dan masih muda.

Mungkin anda akan bertanya, "Bagaimana boleh? Anda adalah seorang gadis muda yang cantik? "

"Tidak masalah jika saya isteri kedua atau ketiga," itulah mungkin yang akan dikatakannya kemudian. "Yang penting bagi saya adalah hidup dengan orang yang boleh memberikan saya segala sesuatu yang saya minta."

Begitulah gadis-gadis muda di Gaza. Mungkin timbul sebuah soalan, bagaimana ini boleh terjadi? Adakah kemiskinan dan kemelaratan yang dicipta oleh Israel di Gaza sangat buruk sehingga gadis-gadis bijak dan muda itu bersedia menjadi isteri kedua (atau mungkin isteri ketiga) hanya untuk memastikan kestabilan kewangan dan keperluan sehari-hari?

Hamas, yang membuka sebuah majlis khusus perkahwinan telah membuka pintu untuk warga Gaza yang sudah ingin perkahwinan. Hanya di Gaza, perkahwinan yang halal dan syari dimudahkan dan tidak pernah berbelit-belit dengan segala rekod awam yang mungkin tidak perlu, dan prosedur yang mahal dan sukar.

Menjadi isteri calon syuhada atau menikahi janda syuhada
Alabed, seorang pegawai bandar, mempunyai pandangan lain. Menurutnya, ada hal lain yang disebalik poligami di Gaza. Ketika seorang lelaki beristeri meninggal kerana kekejaman tentera Israel, keluarganya tidak akan pernah diabaikan. "Masyarakat Gaza akan terdorong untuk menikahi janda para syuhada."

Di Gaza, Hamas membiayai perkahwinan rakyatnya. Setiap pasangan yang baru berkahwin menerima bantuan wang tunai sebanyak $ 2800 hadiah dan dibinakan rumah untuk mereka.

Ahmad Abdul Karim Saef, 44, mempunyai dua isteri dan 7 anak-anak. Dia berkata, "Saya berfikir untuk berkahwin lagi, tentu selepas kewanganb cukup, dan saya pasti meminta izin kepada isteri saya ..."

Abir, 28, telah berkahwin dengan seorang lelaki yang sudah berkahwin selama tiga bulan. "Saya tidak suka dengan kenyataan bahawa saya berkongsi suami saya dengan perempuan yang lain, tapi semuanya di sini berjalan sangat sulit."

Alasan agama
Syaikh Mohammad Najm, profesor undang-undang Islam di Universiti Al-Azhar, berkata, "tingginya jumlah syuhada mengakibatkan banyak jumlah janda pula, begitu pula dengan gadis-gadis yang belum berkahwin."

Dia menambah bahawa amalan poligami di Gaza ada dasar hukumnya dalam Islam. Al-Quran mengatakan seorang lelaki boleh berkahwin dengan empat wanita, jika dia boleh memperlakukan mereka semua dengan adil. Di Gaza, poligami adalah jalan untuk menjaga para janda para syuhada dalam perang yang telah berjuang selama bertahun-tahun.sa/islampos/palestiniannote

Comments

joecharles said…
nikah dengan Syiah.?
Anonymous said…
D palestin ada penganut syiah ke?