Ukhti, Belajarlah Dari Kegagalan Wanita Yahudi


ISLAM tidak menyukai wanita dilelahkan syarafnya dengan bekerja memeras tenaga. Wanita yang bekerja pulang ke rumah sudah dalam keadaan lelah seperti halnya si lelaki sendiri. Sarafnya tegang dan otot kaku. Lalu timbullah pergeseran-pergesaran tegang antara dia dengan suaminya. Kedua-duanya tidak mahu mengalah. Anak-anaknya pun lalu merasa tidak punya ibu. Yang terasa oleh mereka adalah mereka punya dua ayah, yang sama-sama lelaki. (Muhammad Quthb)

Pada 4 Januari tahun 1988, akhbar New York Times menerbitkan hasil kajian mengenai psikologi wanita kerjaya Yahudi di Amerika yang dilakukan seorang pakar sosiologi di Gratz College, Philadhelphia. Survey bertajuk "Jewish Women on the Way Up: The Challenge of Family, Career, and Community" ini melibatkan para wanita Yahudi. Beberapa organisasi Yahudi pun mengumpulkan kira-kira 1000 orang wanita Yahudi baik sebagai peniaga mahupun wanita professional untuk menjadi objek garapan dari penelitian serius ini.

Kajian sendiri ditaja oleh Jawatankuasa Yahudi Amerika dan Majalah suku berhaluan feminis Yahudi bernama Lilith. Seribu wanita itu kemudian diberikan soal selidik dan diwajibkan untuk mengisi kesemua soalan agar penyelidikan berjalan maksimum.

Hasilnya, cukup menarik. Kesimpulan dari kajian itu adalah bahawa sementara perempuan lain masih banyak menemukan diri mereka harus memilih antara perkahwinan, kerjaya dan melahirkan anak, wanita kerjaya Yahudi justru berjaya menggabungkan ketiga-tiganya. Ini adalah sebuah penemuan yang memang menyokong pendapat sebelumnya dimana perhatian Yahudi terhadap keluarga tergolong sangat tinggi. Wanita Yahudi yang bergelar sarjana, master, ataupun doktor mampu membahagikan peranan antara seorang pekerja dengan status mereka sebagai seorang ibu.

Peningkatan jumlah wanita kerjaya Yahudi yang membanjiri sektor ekonomi sebenarnya tidak terlepas akan dua perkara. Pertama, krisis kewangan bangsa Yahudi. Jika kita berkaca kepada sejarah, dominasi wanita Yahudi yang mewarnai lapangan pekerjaan tidak terlepas dari peranan dinamika kehidupan mereka di Eropah. Lambannya Yahudi dalam menguasai sektor ekonomi, memaksa mereka memutar otak untuk membiayai kehidupan. Terlebih jumlah Yahudi sangat sedikit. Mereka juga banyak mengalami krisis identiti apabila mengharungi diaspora ke pelbagai Negara. Kesimpulannya, diskriminasi Eropah terhadap mereka membuat banyak elite Yahudi memainkan peranan wanita untuk menyambung keluarga.

Namun peranan yang begitu ketara ada pada faktor kedua, yakni peranan mereka dalam menguatkan idea feminisme melalui Revolusi Perancis. Perlu dicatat bahawa Revolusi Perancis sama sekali bukan garapan orang-orang Perancis yang ditujukan demi kebaikan rakyat Perancis itu sendiri. Revolusi Perancis digerakkan oleh agen-agen kepentingan asing (yahudi kapitalis antarabangsa) dengan tujuan menghancurkan seluruh stuktur masyarakat dan negara Perancis untuk digantikan dengan "orde baru" yang sesuai dengan kepentingan mereka.

Hal ini pun disahkan oleh dokumen Protocols of Learned Elders of Zion (Protocols of Zion), dokumen rahsia yang memuatkan rencana penguasaan dunia oleh tokoh-tokoh yahudi. Protokol ketujuh dan pertama dokumen itu berkata:

"Ingat dengan Revolusi Perancis yang kepadanya kita menyebutkan sebagai kejayaan besar. Rahsia dari persiapannya dikenal luas di kalangan kita kerana sesungguhnya itu adalah pekerjaan kita.

"Kitalah yang pertama kali berteriak di antara massa 'Liberty, Equality, Fraternity.' Orang-orang gentile (non-yahudi) bodoh berdatangan dari seluruh penjuru untuk memakan umpan itu, dan bersama-sama mereka melakukan 'kebaikan untuk dunia'. Bahkan orang-orang bijak dari gentile sedemikian bodohnya sehingga tidak mengerti bahawa kepentingan asing. "

Dengan semboyan equality inilah feminisme mencari momentumnya. Sebuah buku berjudul Vindication of The Rights of Women yang dikarang Mary Wollstronecraft pada tahun 1792 boleh kita ambil sebagai bahan kajian lebih jauh. Seperti dikatakan Rosemarie Putnam Tong dalam bukunya Feminist Thought, Mary adalah wanita yang mendelegasikan feminisme gelombang pertama. Ia menggambarkan bahawa kerosakan psikologi dan ekonomi yang dialami wanita disebabkan oleh pergantungan perempuan secara ekonomi kepada laki-laki dan peminggiran peranan perempuan dari ruang awam.

Marry Wollctronecraft yang cuba bunuh diri sebanyak dua kali dan menolak berkahwin hingga usia yang lebih lanjut ini kemudian menginginkan bahawa perempuan bukanlah "mainan laki-laki atau loceng milik laki-laki". Dengan kata lain, perempuan bukanlah "sekadar alat" atau instrumen untuk kebahagiaan atau kesempurnaan orang lain. Sebaliknya perempuan adalah destinasi yang mempunyai harga diri untuk menentukan nasibnya sendiri. dalam realiti tidak pernah ada persamaan dan kebebasan.

Dalam perkembangannya, trend wanita kerjaya menjadi suatu fakta yang tidak dapat dielakkan. Feminisme berkembang menjadi 'wahyu' untuk memimpin para wanita dalam menyelesaikan struktur keluarga yang sangat mengekang bagi perkembangan perempuan.

Namun pemikiran Yahudi yang menggembar-gemburkan kebebasan untuk wanita dalam kerjayanya mula menimbulkan kesannya. Kesan daripada ini dapat dilihat kepada mula dipertanyakannya kesimpulan bahawa wanita Yahudi mampu menggabungkan antara kerjaya, keluarga, dan mengurus anak. Bahawa tidak semua wanita Yahudi boleh digambarkan sebagai sosok perempuan yang sesuai seperti kajian Lilith tahun 1988. Maka 14 tahun kemudian keadaan menjadi berubah.

Dalam catatan tingkat perceraian yang dikeluarkan Divorcemag.com, pada tahun 2002 sahaja, kadar perceraian di Israel yang hanya sebuah Negara kecil, mencapai angka 14% .Menariknya survey itu tidak mencatumkan negara-negara muslim sebagai Negara yang mempunyai kadar perceraian tinggi. Tercatat Negara majoriti muslim seperti Turki hanya mencantumkan angka 6%. Itu pun jika kita mahu berdebat dengan penyebutan Turki sebagai Negara Islam mengingat bahawa Negara para Fatih tersebut masih setia dalam melaksanakan undang-undang sekular.

Bahkan tahap peceraian di Israel semakin tajam dari masa ke masa. Pada tahun 2006 sahaja, Mahkamah Pentadbiran Rabbinis mengemukakan bahawa di Yerusalem, kota yang dikuasai 'agama Yahudi, ada kenaikan tajam 10.4% perceraian di kalangan keluarga Yahudi berbanding dengan tahun sebelumnya.

Menariknya para pelaku perceraian di Israel justeru berasal dari kalangan agama Yahudi yang terkenal militan, radikal, fundamentalis atau boleh disebut sebagai kumpulan ultra ortodoks yang diwakili oleh komuniti Yahudi Haredim.

Komuniti Haredim sendiri adalah sebuah kelompok masyarakat Yahudi ultra-ortodoks yang menjadikan Taurat sebagai pegangan hidup. Jumlah mereka mencapai 10% dari jumlah keseluruhan 7.8 juta penduduk Israel. Dalam masyarakat Yahudi Haredim, semua yang berbau sekular sangat dilarang. Kumpulan ini juga mengharamkan para pengikutnya untuk mempunyai radio dan televisyen, terlebih lagi menontonnya.

Kehidupan mereka sendiri sering diisi dengan saling bertukar kabar melalui poster yang ditampal di tembok jalanan. Lelaki dan perempuan yang bukan muhrim juga tidak dibenarkan untuk berdua-duaan, apalagi berpacaran. Perkahwinan pun diatur dengan sistem perjodohan. Gambar perempuan automatik dilarang tampil di muka umum, dan tiap hari Sabbath, mereka mengeluarkan dasar untuk tidak boleh ada yang memandu kenderaan.

Namun yang menjadi tarikan adalah bahawa kumpulan yang memegang teguh Taurat seperti Heredim pun menjadi penumbang saham terbesar dalam perceraian keluarga Yahudi di Israel. Menurut Rabi Yitzhak Ralbag, petinggi di pejabat perkahwinan Yahudi (semacam KUA di Israel) banyaknya pasangan keagamaan yang bercerai adalah suatu fakta yang menjadi tentangan sengit bagi Yahudi. Seperti dikutip dari Jerusalem Post, Ralbag berkata,

"I see it even among haredim when they come to register for marriage. More and more requests to marry are being made by haredi divorcees. Once it was an embarrassment. "

Jika tahap perceraian saja, sudah memadai kaum ortodok Yahudi, maka kaum sekular pasti akan mempunyai riwayat sama, jika tidak secara matematik mengalami hal yang lebih buruk. Nombor perceraian keluarga sekular di Tel Aviv melonjak naik walaupun pada tahap yang lebih sederhana. Masih, menurut laporan Jerusalem Post, tercatat ada sekitar 3.007 orang Yahudi yang memilih untuk mengakhiri perkahwinan mereka pada tahun 2006. Dalam data mahkamah, angka perceraian keluarga sekular Yahudi ini naik 4.4% dari tahun 2005.

Dan menariknya salah satu alasan perceraian di kalangan keluarga Yahudi disebabkan kerana kesibukan ekonomi yang sedikit banyak membuat para wanita mengambil sektor pekerjaan. Kesibukan wanita Yahudi ini tentunya membuat mereka banyak menelantarkan keluarga. Wanita yahudi juga banyak menjalin kasih dengan lelaki lain dari hubungan pekerjaannya.

Sebagai umat Islam, kita boleh mengambil pelajaran dari runtuhnya tatanan keluarga di kalangan Yahudi. Islam sebenarnya sudah boleh meramalkan kehancuran sebuah keluarga yang tidak hanya menimpa kaum kafir tersebut. Menurut Muhammad Quthb, dalam bukunya Ma'rakah At Taqalid, Islam memang tidak menyukai kedudukan wanita yang mengambil jalan kerjaya sebagai pilihan hidupnya. Sebab Islam, kata Muhammad Quthb tidak suka wanita dilelahkan fizikalnya dengan bekerja memeras tenaga. Secara lebih jauh, Profesor Kajian Islam dari Universiti Arab Saudi itu menulis sebuah hal yang menarik,

"Wanita yang bekerja pulang ke rumah sudah dalam keadaan lelah seperti halnya si lelaki sendiri. Sarafnya tegang dan otot kaku. Lalu timbullah pergeseran-pergesaran tegang antara dia dengan suaminya. Kedua-duanya tidak mahu mengalah. Anak-anaknya pun lalu merasa tidak punya ibu. Yang terasa oleh mereka adalah mereka punya dua ayah, yang sama-sama lelaki. "

Oleh kerana itu, menurut Muhammad Quthb, Islam adalah agama yang gigih menjamin seluruh esensial hidup wanita, tanpa mengharuskannya memburu, memeras keringat, demi mendapatkan sesuap nasi. Namun hal ini bukan berarti Islam kemudian melarang wanita bekerja. Kerana bekerja dibenarkan dalam Islam. Paling banter, Islam tidak suka. Meski perlu juga diperhatikan bahawa keputusan wanita bekerja boleh dilakukan jika dalam keadaan terdesak, kecemasan, dan memaksa perempuan untuk turun tangan, seperti ketika ia ditinggalkan suaminya. Namun terlepas dari situasi itu, perempuan tidak diwajibkan untuk bekerja. Kerana hak memberikan nafkah ada pada suami.

"Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka. sebab itu Maka wanita yang saleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada. "(Annisa: 34)

Maka apabila seorang wanita berkahwin, hamil, lalu melahirkan, amanah perempuan yang pertama kali tertumpu pada dirinya adalah sektor rumah tangganya. Kenapa? Sebab perempuan mempunyai peranan strategik lagi mulia, yakni mempertahankan status tauhid seorang anak yang telah diberikan oleh Allah dan itu jauh lebih mulia berbanding mereka mendahulukan kerjayanya. Maka itu tidak hairan dalam sebuah hadis mengenai fitrah kanak-kanak, Rasulullah SAW menyebut ibu pada kedudukan pertama sebelum ayah dalam mendidik agama anaknya, "Setiap bayi dilahirkan dalam keadaan fitrah (bertauhid). Ibu bapanyalah yang menjadikan Yahudi, Nasrani atau Majusi. "

Dan proses seorang wanita menjadi sebenar-benarnya wanita tidak akan pernah berjalan baik, jika ia melupakan status utamanya sebagai seorang ibu. Proses ini pun juga mustahil berlaku jika seorang wanita lebih mendekatkan dirinya kepada kerjayanya berbanding amanah besar yang diberikan Allah untuk menyelesaikan hadis Rasulullah tersebut. Dalam hal ini, Islam bukan kemudian melarang wanita meraih pendidikan tinggi di luar rumahnya, kerana menuntut ilmu wajib bagi seluruh umat muslim. Namun Islam mendelegasikan bahawa tugas keilmuan pertama yang mesti dipelajari seorang wanita adalah ilmu rumah tangganya, setelah itu baru ia boleh memilih jenjang pendidikan lain yang ia sukai.

Kerana Islam adalah agama satu-satunya yang tidak mengenal dikotomi kejayaan seorang wanita yang berjaya di luar rumah, namun meninggalkan jejak kehancuran di dalam rumahnya. Seperti Marry Wollstronecraft, yang katanya "berjaya" menjadi feminis, tapi justeru sudah melakukan percubaan bunuh diri berkali-kali dan membunuh fitrahnya dengan tidak berkahwin sampai usia lanjut.

Maka itu Islam sangat adil meletakkan bahagian perempuan baik sebagai ibu, penuntut ilmu, dan pengurus suami. Jauh lebih berkeadilan dan beradab berbanding instrumen Lilth dalam menilai wanita Yahudi, yang pada perkembangannya bahawa keutuhan rumah tangga Yahudi tidak boleh dipertahankan.

Maka, meminjam bahasa seorang penyair Arab maka peranan ibu muslim disini bagaikan sebuah madrasah yang akan simetri, tidak saja pada peranannya mendidik seorang anak, tetapi juga pada kadar kualiti generasi di mana ia tinggal. "Ibu adalah sebuah madrasah (tempat pendidikan) yang jika kamu menyiapkannya. Bererti kamu menyiapkan (lahirnya) sebuah masyarakat yang baik budi pekertinya. "

sumber islampos.com

Comments