Kanak-kanak Muslim Syria Memegang Poster Pokemon, Sambil Berharap Dunia Akan Mencari Mereka

"Salah satu mesej yang dituliskan oleh seorang kanak-kanak dalam bahasa Arab:" Saya tinggal di Kafr NABL, luar bandar Aleppo. Tolong dapati saya kawan, seperti kalian mencari pokemon. "

Sementara anak yang lain berkata: "Saya seorang Pokemon di Idlib, Syria, tolong datang dan tangkap saya". "Saya di Kafrnabol di Luar Bandar Idib, datang lah kawan, temukan saya," kata anak yang lain, serta masih banyak lagi mesej-mesej yang dihantar oleh anak-anak Suria.
Pereka grafik Syria, Saif Aldeen Tahhan, mengatakan bahawa permainan Pokemon Go yang lagi trend saat ini memang boleh digunakan untuk menonjolkan dunia perihal kerosakan yang berlaku di negeri ini. "Akhir-akhir ini, semua orang sedang bersusah payah untuk mencari Pokemon. Bagaimanapun juga, kami di Syria sedang mencari keperluan akan kehidupan. Jujur, saya tidak berfikir dunia boleh mendengar kita "ujarnya

Saif pun merancang beberapa ilustrasi foto yang menyerupai screenshoot penggunaan Pokemon Go, dengan menggunakan logo 'Syria Go' untuk menunjukkan kesan perang pada rakyat Syria selama lima tahun terakhir, serta laluan pelarian Syria yang digunakan oleh para sukarelawan untuk membantu memberi makan para pelarian. Selain itu, ilustrasi ini juga bermaksud menggambar bagimana para pelarian yang harus melewati laluan yang berbahaya dan berusaha untuk mencapai Eropah.

Mari kita doakan, semoga rakyat Syria sentiasa dalam perlindungan Allah S.W.T | via telegraph.co.uk

sumber http://www.islamakhirzaman.com/

Comments